Mass surveillance en tracking breidt sterk uit naar offline en je huis

Wanneer je door de Albert Heijn of een andere winkel loopt zou het wat vreemd zijn wanneer je continu door een medewerker gevolgd wordt. Een medewerker met een notitieblok die alles registreert wat je doet: welke producten je in de winkelwagen stopt, maar ook de producten die je bekijkt of in je handen houdt maar niet afrekent.

Krijg je bij de uitgang een folder in je hand gedrukt met daarin persoonlijke aanbiedingen, zoals “vergeet niet de fles wijn die u bekeken heeft mee te nemen” dan zou de wereld voor veel mensen te klein zijn. Dit wordt niet geaccepteerd.
Dat weten Albert Heijn en/of andere verkopers en advertentieverkopers heel goed. Daarom loopt er niet een te opvallend persoon achter je aan, maar wordt het zelfde gedaan op en veel minder zichtbare, beter verstopte, manier: digitaal.

Wie online winkelt, browset, nieuws leest, games speelt of onderzoekt wat die rare plekken op dat lichaamsdeel kunnen zijn wordt door heel veel bedrijven in de gaten gehouden. Elke digitale beweging wordt bekeken, alle mensen worden gevolgd, zoveel mogelijk persoonlijke gegevens worden verzameld. Digitale tracking, gegevensverzameling, spionage, mass surveillance vindt massaal plaats via digitale diensten en we accepteren het. Het hoort er bij, we zijn niets anders gewend, je ontkomt er niet aan.

Bedrijven kunnen dankzij het internet veel meer en makkelijker spioneren.
De online wereld zit al stampvol met spionagetechniek. Online wordt alles al alles van mensen bekeken en over mensen verzameld. En die vervelende mensen (gebruikers en doelgroepen) beginnen zich hiertegen te wapenen, door middel van Adblockers, VPN services en andere technieken om je te onttrekken van de dataspionnen. En dan worden ze nog geholpen ook door wetgeving zoals de AVG.

Nieuwe en verbeterde technieken om meer persoonlijke data te verzamelen zijn een speerpunt van de adtech bedrijven. Offline gedrag tracken en je in je eigen huis bespioneren zijn de volgende stappen die genomen worden. Daarmee kan meer en persoonlijkere data verzameld worden en is het moeilijker voor mensen om zich er aan te onttrekken. Er is nog geen blocker voor camera’s of microfoons.

De smartphone is natuurlijk al een mooi tracking en spionage device in ieders broekzak, waarmee je locatie en internetgedrag kan volgen en gebruiken. Bijvoorbeeld om als letselschade advocaat advertenties te vertonen aan mensen die bloedend bij de Spoedeisende Hulp zitten.
Maar technologische advertising ontwikkeling moet natuurlijk altijd stappen verder gaan. Die volgende stappen worden nu genomen in winkels en in je huis-/slaapkamer.

Online retailer Amazon maakte een klein jaar geleden de stap naar fysieke winkels (Amazon Go) zonder kassa’s. ‘Handig’ voor mensen die niet in de rij voor de kassa willen staan, maar vooral een black box waarin je bij alles wat je doet gevolgd en geregistreerd wordt door honderden camera’s en sensoren. Volgens Amazon is dit natuurlijk nodig om automatisch te bepalen wat mensen meenemen en dit automatisch af te rekenen. Maar dit gemak komt met een hoge prijs in de vorm van heel veel data die verzameld wordt.

Het Nederlandse Albert Heijn kan natuurlijk niet achterblijven en begint ook met kassaloos betalen. Nu nog door het scannen van een kaart of smartphone, maar er kan natuurlijk veel meer data verzamelen worden. Zo biedt het Nederlandse StoreDNA de oplossing om gedrag van mensen tot in detail te volgen in fysieke winkels en dat gedrag te koppelen aan persoonlijke aanbiedingen en te gebruiken voor ‘sterke relaties’ met klanten.

StoreDNA bespied klanten om te zien welke producten ze bekijken, vastpakken, terugzetten en kopen.


Het irritante verschijnsel dat je online gevolgd wordt door advertenties met die schoenen waar je naar gekeken hebt gaat ook plaatsvinden als je een paar sneakers in je handen hebt gehad in een winkel.

Tracking in de fysieke wereld is interessant, maar de ultieme dataverzameling vindt natuurlijk plaats in het besloten privacy domein van mensen: in huis. De TV als afluister- en reclamedevice is al tijden interessant. Ook als microfoon waarmee bijvoorbeeld een bedrijf als Axwave de technologie aanbiedt om te luisteren wat mensen kijken en op basis daarvan advertenties te vertonen. Maar de big tech neemt het spontaan vrijwel tegelijkertijd een stap verder door in elk huis een video en microfoon te plaatsen; in de huiskamer en de slaapkamer.

Met virtuele assistenten in een fysieke behuizing luisteren techgiganten al naar alles wat er gezegd wordt. Google Home en Amazon Echo zijn de microfoons die mensen reeds vrijwillig in hun slaap- en woonkamers plaatsen. Inmiddels zou 32% van de Amerikaanse consumenten al zo’n smart speaker in huis hebben en is de verwachting dat eind van dit jaar al de helft (50%) van de huishoudens de microfoon in huis heeft (zie dit onderzoek).


Google heeft net een upgrade van de virtuele assistent aangekondigd met scherm (de Google Home Hub). De camera ontbreekt, wellicht omdat zelfs Google sommige zaken te ver vindt gaan. Facebook ligt daar niet wakker van, want die proberen juist met de lancering van hun chat screen (Facebook Portal) wel microfoon en camera in je huis te krijgen. Een camera die ook nog eens letterlijk je bewegingen volgt. Nu, middenin de dataschandalen, belooft Facebook natuurlijk dat ze privacy heel serieus nemen. Ze leveren er zelfs een camera cover bij zodat niemand kan meekijken als jij dat niet wilt. Maar de grootste datahandelaar ter wereld sluit niet uit dat het in de toekomst mogelijk wordt dat jij een advertentie voor kattenvoer voorgeschoteld krijgt als je kat in beeld is geweest.

Google Home

Stap voor stap wordt de mass surveillance ten behoeve van advertenties dus gewoon uitgebreid, nu zoveel mogelijk naar de fysieke wereld en de privacy van je huis. Het liefst zo verborgen mogelijk met veel voordelen voor gebruikers. Want zolang mensen niet beseffen wat er allemaal gevolgd en verzameld wordt en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn zullen ze het accepteren. En dit wordt uiteindelijk niet aangejaagd door Facebook, Amazon en Google zelf, want zij willen vooral de betalende klanten voor advertenties ‘betere kwaliteit’ voorschotelen. Het is uiteindelijk gewoon de Albert Heijn (of een andere commercieel bedrijf) dat het liefst continu achter je aan loopt, maar dat zoveel mogelijk probeert te verbergen en het vuile werk door anderen laat opknappen door ‘alleen maar’ te betalen voor advertenties en inzichten. 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s