Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is.. niet adverteren op Facebook

Adtech bedrijven, Google, Facebook, Twitter en vooral heel veel advertentienetwerken en data brokers zijn er op gericht zoveel mogelijk persoonlijke data te verzamelen. Hun verdienmodel bestaat uit het verkopen van (de toegang tot) deze persoonlijke gegevens. Meestal door gerichte advertenties te verkopen. Dit model schendt per definitie het recht op privacy, het mensenrecht om je onbespied te wanen.

Door het succes van het dataverdienmodel dat in perfectie is uitgevoerd door de giganten Google en Facebook kun je je in de (digitale) wereld ook niet meer onbespied wanen. Op (bijna) elke website en in elke app worden zoveel mogelijk persoonlijke gegevens en je gedrag bekeken, verzameld en doorgegeven door heel veel bedrijven. Je wordt bespied en gevolgd. Dit alles om zoveel mogelijk data over jou te verzamelen om je vervolgens op basis van die data te kunnen beïnvloeden.

De verzamelwoede van persoonlijke gegevens door deze Adtech bedrijven vormt een bedreiging voor individu, samenleving en democratie. Onderzoeksjournalisten Dimitri Tokmetzis en Maurits Martijn duiden dit nog eens goed in het artikel “Alleen als we privacy zien als iets dat ons allen aangaat, kunnen we de techbedrijven temmen“.

We kennen privacy niet de waarde toe die ze verdient. We beschouwen privacy primair als een recht voor individuen. Maar de recente geschiedenis laat duidelijk zien dat de verzameling, analyse en het gebruik van persoonsgegevens door bedrijven en overheden ook grote maatschappelijke gevolgen kunnen helpen.

Dimitri Tokmetzis & Maurits Martijn in “Deze sportapp legt het ware privacyprobleem bloot.”

Er is wet- en regelgeving ter bescherming van privacy, de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG, in engels: GDPR). De reactie van bedrijven laat echter ook zien dat zij dat het niet als maatschappelijke verantwoordelijkheid zien. Er wordt voldaan aan de regels van de AVG met als doel de risico’s voor het bedrijfsbelang te verkleinen. Menig bedrijf is pas dit jaar serieus naar privacy gaan kijken vanwege de dreiging van boetes vanuit de AVG, terwijl vrijwel dezelfde regels en verplichtingen als 17 jaar van toepassing waren met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

Bedrijven zijn vooral bezig met compliance en het voorkomen van boetes. Privacy, de wetgeving, staat op de agenda als risico voor het bedrijf dat verkleind dient te worden. Privacy staat niet op de agenda als mensenrecht en maatschappelijk belang. Dit terwijl andere maatschappelijke problemen en mensenrechten wel onderdeel vormen van het zo populaire maatschappelijk verantwoord en / of duurzaam ondernemen.

In het geval van de datahandelaren, zoals Facebook, lijkt de AVG / GDPR vooral te leiden tot een strijd waarin zoveel mogelijk privacy geschonden wordt zonder al te veel hoge boetes te krijgen.

Stel nu dat je als bedrijf privacy echt serieus neemt als een maatschappelijke verantwoordelijkheid, net zoals andere mensenrechten en milieu onderdeel vormen van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Dan is niet enkel het voldoen aan de wetgeving je doel. Bedrijven zetten respect voor de mens in MVO centraal en een gevolg is dat ze van de gehele supply chain verwachten dat er geen slaven- of kinderarbeid ingezet wordt. Of dat er geen geld vloeit naar wapenhandel. En er is geen wet die het verbiedt.

Wanneer het recht op privacy een zelfde belang is dan vloeit daar ook uit voort dat je als bedrijf van je leveranciers verwacht dat ze privacy niet schenden. Dat betekent dat je je als bedrijf ook afvraagt of je wel diensten moet afnemen van bedrijven die handelen in Weapons of Math destruction en inbreuk op privacy als enige bestaansrecht en verdienmodel hebben. Adverteren op Facebook, Google of via de ondoorzichtige datahandel via advertentienetwerken is dan geen bezigheid waarvan het jou als bedrijf niet uitmaakt wat er gebeurt om meer kliks of verkopen te genereren. Het is dan verantwoordelijkheid om je er zeker van te zijn dat dat gebeurt met respect voor mens en maatschappij. En die verantwoordelijkheid neem je niet door enkel en alleen aan de wetgeving te voldoen. Die verantwoordelijkheid neem je door geen zaken te doen met deze bedrijven en dus ook niet te adverteren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s